tisdag 14 november 2017

Vecka 40-45 Konvent, halloween, mässa, teater ...

HEJ du försummade plats på internet! LÄNGE sen. Vet knappt hur detta funkar mer? Haha nej nu överdriver jag. Litegrann.

Idag tänkte jag ta tag i mastodontprojektet summera alla mina veckor - är nämligen sex veckor efter. Whoops osv. Men är väl inte mer med det vi KÖR! Kommer högst antagligen ihåg skitlite från de äldsta medan jag minns för mycket från de senaste, men aja ni är väl vana.

VECKA 40
  • provveckans sista dag på måndagen! Skrev franska. Efter det hade lärarna fixat "escaperoom" i fyssaklassen vilket var megakul! Uppskattade det mycket.
  • Ludwig (aka min yngsta lillebror) fyllde ett år!!! Gullungen. Jag tror vi åt risotto och kokoskardemummakaka.
  • hade fredagsjumppa men minns ingt speciellt från det.
  • gick och såg It! Tyckte den var megafin och småläskig. Ej den bäsa filmen jag sett ever men älskar killgänget. <3 Åt på Kippo innan! Kippo är BÄST. Och testade en massa kläder i panik och svett och tårar på BikBok för behövde till konventet.
VECKA 41
  • konventsveckan!!! Därav lades x antal timmar på att planera det istället för att lyssna på lärare ... ehehe. Var rätt skönt.
  • Skrev en uppsats om huruvida det är konsumenten eller producenten som har ansvaret då det gäller hur vår masskonsumtion påverkar miljön, baserat på filmen Before the flood. (Eller dokumentären ju.)
  • på torsdag lyfte vi bord och stolar och sånt i festlokalen och planerade det sista med lekar och manus osv.
  • på fredag var det dags för konvent! SOM vi tutorer kämpat för denna dag. Det blev kul! Vissa hade mer kul än andra och vissa lite för kul. Jag satt mest och pratade i köket och mistade störsa delen av all action som tydligen ägde rum. Men jag älskar att prata om intressanta saker med smarta människor så inte mig emot! Var också straffshotsbartender men de dumma ettorna tyckte ingenting var äckligt!? Förstår ej. Men alltså det var lyckat! Om vi bortser från att majoriteten av ettorna inte kom men det gör vi va'? Har varit tillräckligt frustrerad över det redan.
  • på lördag hade jag teater! Trevligt ju - var bara tvungen att stiga upp halv nio då jag somnat typ tre ... men aja. Hade kunnat vara värre antar jag.
  • efter teaterövningen städade vi från festen och sedan skulle jag på brankkis 65-årsfest! Grattis brankkis! Vi var bara sex ungdomar där resten var rätt gamla men det var mysigt och festligt och jag fick supergod mat. Och vi började planera en Halloweenfest med tutorerna tills telefonen slocknade.
  • Och just det! For till Ikea på söndag. Åt. Köpte en lampa och en till klädstång till min garderobsak.
VECKA 42
  • höstlov! Sov alldeles för länge åtminstone på tisdagen men någon gång måste jag ju få göra det.
  • såg säkert på någon tv-serie. Typ Scream.
  • torsdag-söndag hade jag teater.
  • på fredag for jag till Ekenäs innan jag egentligen började så då satt jag på bibban var produktiv! Verkligen. Bloggade en del och läste lite Astrid - vulkanmånens kult, köpte säkert något att äta efter det. Eller inte. Minns ej säkert hur det var.
  • Efter teatern på fredag hade jag ögongranskning! Eller vad det heter. Min syn hade inte förändrats men mina glasögon var vinga och skråmiga och smutsiga och allt vad det var så de ska nog uppdateras. I sinom tid.
  • Samma dag hade också några av mina syskon haft "restaurang" hemma så jag fick sjukt god mat!! Serr. LIVETS sallad. Har dock ej recept och orkar ej förklara haha men så var det. (Typ spenat+avokado+pekan+plommon+rödlök om jag ej minns fel och någon viangrette)
  • skrev ett blogginglägg för teatern! Det går att läsa här. (Hahaha typ nervös för att länka det och släppa in er i mitt "riktiga"liv såhär? *är ju liksom ej det jag gör med dessa inlägg - nej men det är liksom en annan sida av mig, på något sätt?*
VECKA 43
  • det snöade natten till torsdagen! I MÄNGDER. Och träden var typ ej beredda så de bara böjde sig och många brast. Och de la sig över vägen och rispade bilarna och vägarna var inte plogade på morgonen. Men nu har allting smält igen.
  • skrev psykkaprov på torsdagen! Det gick bra.
  • på fredagen var det bokmässa i Helsingfors och dit for vi med skolan. Lyssnade på någon som pratade om sin bok som handlade om olika sorters soldater och fighters och gick in i en Harry Potter-buss, kollad epå en massa loppisböcker och skolplascher och vinylskivor och lyssnade på en person som skrivit en bok om folk som håller till på darknet. Lånade den boken senare från bibban. Åt något indiskt typ, starkt var det. Köpte fem chokladplattor. Alla är slut nu.
  • lagade detta på lördagen! Var mycket mycket gott och mättande och mysigt, liksom? Om mat kan vara det. Lagade även kolasnittar för:
  • var kalas på söndagen! För Alfred och Ludwig och en kusin. Åt rätt mycket, som alltid. Var så fint! Bakverk är så fina!
  • lyssnade på Darknet-podden denna vecka! Ej säker på att jag lyssnade slut men har gjort det nu, tycer kort såhär: TRÖTTSAMT med såpass öppet slut, men annars otroligt välgjord och intressant och komplex och lite skrämmande och rätt mycket spännande. ÄLSKAR spännande poddar.
  • Lyssnade på Himmelsberg typ veckan innan och den var också riktigt bra! Alldeles för kort men mysigt skrämmande och väldigt intressant också - kan tycka att lutet här också var lite väl öppet för tolkning, men alltså det får väl vara okej ibland. Mycket välgjort!
VECKA 44
  • hade elevrådsmöte på antagligen onsdagen. Okej onödig info pga har detta varje onsdag typ men aja. Var antagligen rörigt och hetsigt och vi kom säkert inte fram till så mycket men alltså vi håller faktiskt på med grjs för tillfället som ska bli verklighet! Kul! Gillar att åstadkomma saker!
  • Hade nog någon inlämning och två prov också. Men det var inte så farligt.
  • på fredag skulle jag på fest och Malin kom till mig innan men vi tog fel buss! Var det sjukaste på länge hur i hela h*lvete lyckas man??? Fattar ej. Steg av så fort vi insett det men det var rätt sent. Eh. Skyller på att skogen ser likadan ut överallt. Steg upp mitt i ingenstans och började gå hemåt och ringde mamma men hon hade nyss lagt Ludwig och sova och maten var i ugnen osv osv så hon kunde inte hjälpa. Så vi ringde pappa men han svarade inte så jag snappade allt till alla och så försökte vi få tag på någon och fixa en taxi och innan det fatta var vi var och hitta taxinummer och 020202 funkade inte att ringa med min mobil och det var KALLT och ackun rann från telefonerna men tillslut fick vi taxi fixad! Men sen svarade pappa! Så vi anulerade taxin! Var alltsomallt i lite på en timme ute i kallheten och väntade på att komma hem. Men alltså var ju 100% vårt eget fel. Så VÄLDIGT konstigt. Dock pratade jag och Malin om roliga saker så det var inte så farligt att vänta tillslut. Fick bara skitkallt när jag steg in i bilen!?
  • åt tacos hemma. ÄLSKAR tacos. Så fixade vi oss för festen och Fredu kom för han skulle åka dit med oss och vi kollade på gamla skolfoton hahaha och sen for vi.
  • Festen var kul! Pratade lite _deeptalk_ med folk och dansade rätt mycket och satt ute och försökte låta bli att frysa ihjäl.
  • Följande dag hade jag teater.
  • på söndag skrev jag klart min moddauppsats i panik - känner att den inte blev det bäsa jag skrivit. Finns så himla mycket jag skulle vilja ändra på nu i efterhand. +skrev rätt vågat och alltså det är kanske ej uppskattat? Aja får se har ej fått ut den än.
  • just det var till Helsinfors på söndag också! Åt vegansk buffé på Stockmann det var GULD och jag har inte varit så mätt på vet ej, väldigt väldigt länge åtminstone. Efter det for vi till min moster för att gräva efter Halloweenkläder! Hittade inte så mycket och det var nervigt att åka buss dit men också lite kul. Och alltså hittade ändå det som tillslut inspirerade mig till vad jag klädde ut mig till! Även om det j var _the star of the show_.
VECKA 45
  • ÄNTLIGEN är vi på sista veckan! *pjuh*
  • hade prov för en nätkurs och det var det värsta någonsin! Hade för det första tydligen inte lärt mig särskilt mycket alls av att läa på nätet och göra uppgifter och för det andra var provet lika långt som ett vanligt, tre timmar prov. Men vi hade bara en timme på oss. Kan mycket väl hända att jag hade Moa och Marie som alltså också skrev det på högtalare hela provet igenom. Seriöst något av det panikigaste jag varit med om hahah men gick acceptabelt.
  • på onsdag dekorerade vi _festlokalen_ (hahaha låter så fancy - är verkligen ej det i verkligheten lol) och flyttade bord once again osv. Och bråkade om vem som fick och inte fick komma på Halloweenfesten.
  • på torsdag testade jag bl.a. mitt halloweensmink! & försökte hjälpa Alfan men det gick ej superbra. Sydde även en kjol för min utklädnad! Skulle vara runawaybride. Så sydde en trasselkjol av en massa spetsgardiner och dukar och det blev rätt bra! Om jag får säga det själv. Vilket jag får.
  • på fredag var det första dagsvärke! Gjorde det hos gamlamomi. Krattade och sedan åt vi och min moster var där och visade sin bröllopsklänning. Sen for vi hem och började se på Riverdale vilket vi ju egentligen inte hade alls tid med. Så slutade med det och färgade istället Alfreds hår för hans roll (så skrämmande att färga någons hår!) och försökte fixa mitt hår till ett trassel men det vägrade gå? Och ja så sminkade jag mig. Och blev en timme försenad. Och gick till butiken utklädd till runawaybride och köpte en himla massa läsk i panik och kånkade sedan kassen till bilen och satt rätt trångt i bilen på väg till le festlokal. Hade egentligen tänkt göra en franskauppgift där men det hände ej.
  • Aja sen var det fest! Med lite missöden här och där men inget särskilt farligt om en inte räknar med att vi sålde alldeles för få chipspåsar. Det var kul! Största delen av tiden.
  • Nästa dag städade vi! Och det var så ÄCKLIGT. Och vi var way too få men det gick helt okej snabbt för det! Och var också lite roligt.
  • Får hem ett varv - duschade och åt och så - och sedan skulle jag på spelkväll plötsligt! Det var mysigt men var otroligt trött när vi for hem. Seriöst. Ej varit så sjukt trött på hundra år typ.
  • Tröttheten höll i sig till nästa dag då det var farsdag! Väckte pappa med sång osv och fixade franskauppgiften till slut och så åt vi och såg lite på gamla Tarzan och sedan var det teater once again. Var megatrött och of course var det mina scener som övades ..! Hahah. Kom hem. Åt korvmackor och smoothie och läste filosofi och läste kanske lite Norra Latin och så var den veckan slut.
Och nu är det en ny. Och jag hade kanske tänkt illustrera det här inlägget med ett gäng bilder men jag ORKAR faktiskt inte och det här måste komma upp NÅGON himla gång.

Och det var de senaste sex veckorna i mitt liv. Så sjukt händelserika ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar